Kuidas kaitsta oma last reklaamide halbade mõjude eest?

Me kõik teame, et igapäevaselt pommitatakse meie meeli sadade sõnumitega, mille ainuke eesmärk on müüa uusi või vanu tooteid. Teisisõnu tekitada ettevõtetele suuremat kasumit tarbijate hulga laienemise kaudu. Seejuures ei diskrimineeri reklaamipinnad vanuseliselt: ka väikelapsed võivad vabalt sattuda väga erinevate reklaami eesmärgil loodud sõnumite sihtmärgiks. Järgnevalt vaatame erinevaid mooduseid, kuidas oma last reklaaminduse halbade mõjude eest kaitsta.

Kõigepealt tasuks jälgida, kui palju väikelaps ikkagi saab üldse promomaterjalide ja videoklippidega kokku puutuda. Selleks tasub teha teatav „meedia jälgimise audit“, mille käigus saab luua ülevaate kõikvõimalikest erinevatest meediakanalitest, mille kaudu võib pere pisike reklaamikandjate „konksudega“ kokku puutuda. Seejuures tasub mõelda laiemalt, mitte ainult arvutite või televiisori põhiselt. Tänaval ja avalikus ruumis ringi liikudes puutume samuti kokku laia äritegevuse ampluaaga.

Kui ülevaade võimalikest reklaamikanalitest on tehtud, siis järgmine samm on kindlaks teha, kas nende kanalite poolt näidatavate reklaamide hulgas võib suure tõenäosusega olla lastele sobimatuid lõike. Tänavatele paigutatud välireklaamide puhul on tõenäosus vägagi väike, sest need ongi pigem suunatud avalikus ruumis tarbimiseks, kus liigub väga erinevas vanuses ja tõekspidamistega inimesi. Samas võib internetiavarustest leida tohutul hulgas sobimatut materjali. Seal paiknevate reklaamide hulgas võib olla nii pornograafilist materjali kui ka hasartmängudele üles kutsuvaid kuulutusi. Kumbki teema pole sobiv väikestele lastele.

Kindlasti tuleb väikeste laste puhul jälgida, mida nad konkreetselt igapäevaselt vaatavad ja meediasisuna tarbivad. Kui lapsevanem sattub ebasobiva sisu peale, siis tasub see koos lapsega läbi arutada. Kindlasti ei piisa ainult sellest, et öelda: „Ära vaata seda! See on paha asi!“. Viimasel juhul võib lapsel tekkida segadus või vastupidiselt soovitule veelgi sügavam huvi teema vastu. Ka väikestele lastele tasuks anda piisavalt palju põhjendusi, kuid seda rohkem neile arusaadavamate sõnadega.

Samuti tasub mõelda erinevate reklaamifiltrite ja muude programmide peale, mis aitavad luua väikelastele ohutumat ja sõbalikumat keskkonda. Sellised filtrid pole küll võimalikud televiisori puhul, ent on täiesti vabalt kättesaadavad interneti kasutamise jaoks. Ajalehtede-ajakirjade puhul peab jääma filtriks aga lapsevanem ise, kes selgitab kõik küsitava väärtusega asjad kas või mitu korda üle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *